26.1.11
Νέα… "περαίωση" και υπερεξουσίες (κονόμα) στους εφόρους
Mε δύο διαφορετικές προσεγγίσεις μέσα στο ίδιο νομοσχέδιο, το υπουργείο οικονομικών επιχειρεί να αντιμετωπίσει το θέμα της φοροδιαφυγής και της λειτουργίας του ελεγκτικού μηχανισμού. Το προσχέδιο, που δόθηκε στη δημοσιότητα, προβλέπει από τη μία πλευρά σημαντικές υπερεξουσίες στους προϊσταμένους των Δ.Ο.Υ. αναφορικά με τους ελέγχους, τους οποίους έχουν δικαίωμα να διενεργούν και από την άλλη, προχωρά σε μια νέου τύπου «περαίωση», ζητώντας από έντεκα κατηγορίες επαγγελματιών να δηλώνουν ένα ελάχιστο εισόδημα, για να μην ελεγχθούν άμεσα!
Αναλυτικότερα:
Γιατροί, οδοντίατροι, κτηνίατροι, δικηγόροι, αρχιτέκτονες, μηχανικοί, τοπογράφοι, οικονομολόγοι, σύμβουλοι επιχειρήσεων, λογιστές ή φοροτέχνες, απειλούνται με κατά προτεραιότητα έλεγχο εφόσον το καθαρό εισόδημα που δηλώνουν,
- Είναι κάτω των 25.000 ΕΥΡΩ και έχουν έδρα σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους,
- Είναι χαμηλότερο των 20.000 ΕΥΡΩ για πόλεις άνω των 50.000 κατοίκων και
- Είναι μικρότερο από 15.000 ΕΥΡΩ για πόλεις κάτω των 50.000 κατοίκων.
Κατ΄ αυτό τον τρόπο, το υπουργείο οικονομικών στοχοποιεί συγκεκριμένες κατηγορίες επιστημόνων επαγγελματιών, ζητώντας τους στην ουσία να πληρώσουν ένα ελάχιστο ποσό φόρου για να αποφύγουν τον έλεγχο (αφού στην ουσία δεν μπορεί να τους ελέγξει όπως θα έπρεπε). Και, είναι δεδομένο ότι στις κατηγορίες αυτές η φοροδιαφυγή είναι ιδιαίτερα υψηλή, δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι υπάρχουν και επαγγελματίες, οι οποίοι τώρα ξεκινούν τη δραστηριότητά τους και τα εισοδήματά τους είναι χαμηλότερα από αυτά τα όρια. Τι θα συμβεί, λοιπόν, όταν η εφορία χτυπήσει την πόρτα τους και πέσουν στα χέρια επίορκων εφοριακών; Επιπλέον, με ποια λογική τίθεται το πληθυσμιακό κριτήριο, όταν μάλιστα ο έντονος ανταγωνισμός και η υπερπληθώρα επαγγελματιών σε μεγάλες πόλεις μειώνει στην ουσία το κέρδος πολλών εκ των υπαγόμενων σε αυτούς τους κλάδους;
Να διευκρινίσουμε ότι η διάταξη αυτή ισχύει για όσους ασκούν τη δραστηριότητά τους τουλάχιστον για πέντε χρόνια. Στη συνέχεια εφαρμογής αυτού του μέτρου, θα εκδοθούν αποφάσεις και θα υποχρεωθούν οι δικηγορικοί σύλλογοι να υποβάλουν καταστάσεις με τις παραστάσεις των δικηγόρων, οι συμβολαιογράφοι για την διαμεσολάβηση των δικηγόρων στα συμβόλαια μεταβίβασης, αντίστοιχα από το τεχνικό επιμελητήριο και τις πολεοδομίες στοιχεία για τις εκδοθείσες άδειες και τους αντίστοιχους μηχανικούς, ώστε να διευκολυνθούν οι διασταυρώσεις.
Την ίδια ώρα, που το οικονομικό επιτελείο παραδέχεται για ακόμα μια φορά την αδυναμία σωστών και πλήρων ελέγχων, και που η κατεύθυνση είναι – με το Elenxis και τα υπόλοιπα εργαλεία του ΚΕΠΥΟ – να οδηγηθούμε σε ελέγχους χωρίς ανθρώπινη παρεμβολή, παρέχονται απλόχερα υπερεξουσίες στους προϊσταμένους των εφοριών. Συγκεκριμένα, τους δίνεται η δυνατότητα:
- Να στέλνουν στο φορολογούμενο έγγραφο, με το οποίο θα του ζητούν να δώσει μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα τις αναγκαίες διευκρινίσεις και να προσκομίσει κάθε λογαριασμό και στοιχείο, που θεωρείται χρήσιμο για τον καθορισμό του εισοδήματος,
- Να ζητούν από τις τράπεζες ή οποιαδήποτε άλλη δημόσια υπηρεσία και ιδιωτική επιχείρηση τις πληροφορίες εκείνες, που θεωρούν αναγκαίες για να διευκολυνθεί το έργο του ελέγχου τους. Μάλιστα, το αίτημα αυτό είναι ισχυρότερο και του τραπεζικού απορρήτου, που αίρεται αν χρειαστεί.
- Να καλούν όποιο πρόσωπο κρίνουν και να του ζητούν εγγράφως πληροφορίες.
- Να προχωρούν σε επιτόπια εξέταση του υπόχρεου.
- Να κάνουν επαληθεύσεις στα βιβλία και στοιχεία φορολογούμενου, που υπάγεται σε άλλη Δ.Ο.Υ. με έδρα στην ίδια πόλη ή στον ίδιο νομό.
- Να μην αποδέχονται δαπάνες, που μειώνουν το εισόδημα ή το φόρο του υπόχρεου, αν ο τελευταίος δεν έχει συνυποβάλει τα σχετικά νόμιμα στοιχεία. Μάλιστα, ακόμα και αν ο φορολογούμενος αμφισβητήσει τον όποιο υπολογισμό φόρου κάνει ο προϊστάμενος της εφορίας, δεν αναστέλλεται η εκκαθάριση και καταβολή του φόρου.
Επίσης, ο επικεφαλής της Δ.Ο.Υ. έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί έλεγχο από το γραφείο του, ζητώντας από το φορολογούμενο να προσκομίσει τα απαραίτητα στοιχεία για να επαληθευθεί το τι έχει δηλωθεί.
Σε περίπτωση, που διενεργηθεί έλεγχος στην επαγγελματική εγκατάσταση μιας επιχείρησης ή ενός επαγγελματία, οι εφοριακοί θα έχουν πλέον το δικαίωμα να προσδιορίσουν – με βάση παλαιότερα στοιχεία – ακόμα και τις εκροές του ελεγχόμενου!
Επιπλέον, ο έφορος έχει το δικαίωμα να εκδώσει από το γραφείο του πράξη προσδιορισμού του φόρου για μία ή περισσότερες χρήσεις, σε περίπτωση που διαπιστωθούν παραλείψεις στα δηλωθέντα στοιχεία.
Κατά τα λοιπά, το νέο φορολογικό νομοσχέδιο:
- Διπλασιάζει το ελάχιστο ποσό φόρου – από το 25% στο 50% - που πρέπει φορολογούμενος να καταβάλει, αν θέλει να προσφύγει δικαστικά,
- Δίνει τη δυνατότητα καταβολής του Φ.Π.Α. σε τρεις δόσεις (40%-30%-30%, με προσαύξηση) και σε έξι δόσεις, αν έχει υπάρξει έλεγχος,
- Χαρακτηρίζει διαρκές αδίκημα τη μη απόδοση Φ.Π.Α. και άλλων παρακρατούμενων φόρων, ενεργοποιώντας και τη διαδικασία του αυτοφώρου (δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό το ποσό, άνω του οποίου θα κινείται αυτή),
- Προβλέπει ποινές φυλάκισης για οφειλές άνω των 5.000 ΕΥΡΩ
- Επιτρέπει τη δημοσιοποίηση ονομάτων οφειλετών για ληξιπρόθεσμα χρέη άνω των 150.000 ΕΥΡΩ και για καθυστέρηση άνω του ενός έτους.
Αναλυτικότερα:
Γιατροί, οδοντίατροι, κτηνίατροι, δικηγόροι, αρχιτέκτονες, μηχανικοί, τοπογράφοι, οικονομολόγοι, σύμβουλοι επιχειρήσεων, λογιστές ή φοροτέχνες, απειλούνται με κατά προτεραιότητα έλεγχο εφόσον το καθαρό εισόδημα που δηλώνουν,
- Είναι κάτω των 25.000 ΕΥΡΩ και έχουν έδρα σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους,
- Είναι χαμηλότερο των 20.000 ΕΥΡΩ για πόλεις άνω των 50.000 κατοίκων και
- Είναι μικρότερο από 15.000 ΕΥΡΩ για πόλεις κάτω των 50.000 κατοίκων.
Κατ΄ αυτό τον τρόπο, το υπουργείο οικονομικών στοχοποιεί συγκεκριμένες κατηγορίες επιστημόνων επαγγελματιών, ζητώντας τους στην ουσία να πληρώσουν ένα ελάχιστο ποσό φόρου για να αποφύγουν τον έλεγχο (αφού στην ουσία δεν μπορεί να τους ελέγξει όπως θα έπρεπε). Και, είναι δεδομένο ότι στις κατηγορίες αυτές η φοροδιαφυγή είναι ιδιαίτερα υψηλή, δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι υπάρχουν και επαγγελματίες, οι οποίοι τώρα ξεκινούν τη δραστηριότητά τους και τα εισοδήματά τους είναι χαμηλότερα από αυτά τα όρια. Τι θα συμβεί, λοιπόν, όταν η εφορία χτυπήσει την πόρτα τους και πέσουν στα χέρια επίορκων εφοριακών; Επιπλέον, με ποια λογική τίθεται το πληθυσμιακό κριτήριο, όταν μάλιστα ο έντονος ανταγωνισμός και η υπερπληθώρα επαγγελματιών σε μεγάλες πόλεις μειώνει στην ουσία το κέρδος πολλών εκ των υπαγόμενων σε αυτούς τους κλάδους;
Να διευκρινίσουμε ότι η διάταξη αυτή ισχύει για όσους ασκούν τη δραστηριότητά τους τουλάχιστον για πέντε χρόνια. Στη συνέχεια εφαρμογής αυτού του μέτρου, θα εκδοθούν αποφάσεις και θα υποχρεωθούν οι δικηγορικοί σύλλογοι να υποβάλουν καταστάσεις με τις παραστάσεις των δικηγόρων, οι συμβολαιογράφοι για την διαμεσολάβηση των δικηγόρων στα συμβόλαια μεταβίβασης, αντίστοιχα από το τεχνικό επιμελητήριο και τις πολεοδομίες στοιχεία για τις εκδοθείσες άδειες και τους αντίστοιχους μηχανικούς, ώστε να διευκολυνθούν οι διασταυρώσεις.
Την ίδια ώρα, που το οικονομικό επιτελείο παραδέχεται για ακόμα μια φορά την αδυναμία σωστών και πλήρων ελέγχων, και που η κατεύθυνση είναι – με το Elenxis και τα υπόλοιπα εργαλεία του ΚΕΠΥΟ – να οδηγηθούμε σε ελέγχους χωρίς ανθρώπινη παρεμβολή, παρέχονται απλόχερα υπερεξουσίες στους προϊσταμένους των εφοριών. Συγκεκριμένα, τους δίνεται η δυνατότητα:
- Να στέλνουν στο φορολογούμενο έγγραφο, με το οποίο θα του ζητούν να δώσει μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα τις αναγκαίες διευκρινίσεις και να προσκομίσει κάθε λογαριασμό και στοιχείο, που θεωρείται χρήσιμο για τον καθορισμό του εισοδήματος,
- Να ζητούν από τις τράπεζες ή οποιαδήποτε άλλη δημόσια υπηρεσία και ιδιωτική επιχείρηση τις πληροφορίες εκείνες, που θεωρούν αναγκαίες για να διευκολυνθεί το έργο του ελέγχου τους. Μάλιστα, το αίτημα αυτό είναι ισχυρότερο και του τραπεζικού απορρήτου, που αίρεται αν χρειαστεί.
- Να καλούν όποιο πρόσωπο κρίνουν και να του ζητούν εγγράφως πληροφορίες.
- Να προχωρούν σε επιτόπια εξέταση του υπόχρεου.
- Να κάνουν επαληθεύσεις στα βιβλία και στοιχεία φορολογούμενου, που υπάγεται σε άλλη Δ.Ο.Υ. με έδρα στην ίδια πόλη ή στον ίδιο νομό.
- Να μην αποδέχονται δαπάνες, που μειώνουν το εισόδημα ή το φόρο του υπόχρεου, αν ο τελευταίος δεν έχει συνυποβάλει τα σχετικά νόμιμα στοιχεία. Μάλιστα, ακόμα και αν ο φορολογούμενος αμφισβητήσει τον όποιο υπολογισμό φόρου κάνει ο προϊστάμενος της εφορίας, δεν αναστέλλεται η εκκαθάριση και καταβολή του φόρου.
Επίσης, ο επικεφαλής της Δ.Ο.Υ. έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί έλεγχο από το γραφείο του, ζητώντας από το φορολογούμενο να προσκομίσει τα απαραίτητα στοιχεία για να επαληθευθεί το τι έχει δηλωθεί.
Σε περίπτωση, που διενεργηθεί έλεγχος στην επαγγελματική εγκατάσταση μιας επιχείρησης ή ενός επαγγελματία, οι εφοριακοί θα έχουν πλέον το δικαίωμα να προσδιορίσουν – με βάση παλαιότερα στοιχεία – ακόμα και τις εκροές του ελεγχόμενου!
Επιπλέον, ο έφορος έχει το δικαίωμα να εκδώσει από το γραφείο του πράξη προσδιορισμού του φόρου για μία ή περισσότερες χρήσεις, σε περίπτωση που διαπιστωθούν παραλείψεις στα δηλωθέντα στοιχεία.
Κατά τα λοιπά, το νέο φορολογικό νομοσχέδιο:
- Διπλασιάζει το ελάχιστο ποσό φόρου – από το 25% στο 50% - που πρέπει φορολογούμενος να καταβάλει, αν θέλει να προσφύγει δικαστικά,
- Δίνει τη δυνατότητα καταβολής του Φ.Π.Α. σε τρεις δόσεις (40%-30%-30%, με προσαύξηση) και σε έξι δόσεις, αν έχει υπάρξει έλεγχος,
- Χαρακτηρίζει διαρκές αδίκημα τη μη απόδοση Φ.Π.Α. και άλλων παρακρατούμενων φόρων, ενεργοποιώντας και τη διαδικασία του αυτοφώρου (δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό το ποσό, άνω του οποίου θα κινείται αυτή),
- Προβλέπει ποινές φυλάκισης για οφειλές άνω των 5.000 ΕΥΡΩ
- Επιτρέπει τη δημοσιοποίηση ονομάτων οφειλετών για ληξιπρόθεσμα χρέη άνω των 150.000 ΕΥΡΩ και για καθυστέρηση άνω του ενός έτους.
του Νεκτάριου Β. Νώτη στο capital
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου