17.10.13
Τι περιλαμβάνει το νέο Μεσοπρόθεσμο 2014 με 2017 - Περισσότερους φόρους 2,6 δισ. ευρώ και περικοπές δαπανών 5,5 δισ. - Τα κονδύλια που χάνουν τα υπουργεία - Τι θα γίνει με τους πόρους της ανάπτυξης; - Εκτίμηση για ΑΕΠ 205 δισ. ευρώ το 2017
Υπό καθεστώς αυστηρότατης πίεσης για τέσσερα ακόμη χρόνια μπαίνουν
τα ελληνικά νοικοκυριά με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής
Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) της περιόδου 2014 – 2017 που παρουσιάζει το
www.bankingnews.gr.
Αυτό προβλέπει περισσότερους φόρους κατά 2,6 δις. ευρώ από την
έμμεση φορολογία (κυρίως από τους ΕΦΚ σε καύσιμα και ποτά αλλά και από
τον ΦΠΑ) και τα ανταποδοτικά τέλη των Δήμων αλλά και νέες μεγάλες
μειώσεις σε όλα τα κονδύλια του κράτους.
Το νέο Μεσοπρόθεσμο που η κυβέρνηση θα το παρουσιάσει ως το νέο «χάρτη εξόδου από το μνημόνιο και την οικονομική κρίση», βάζει σε καθεστώς… αυστηρής δίαιτας το δημόσιο ώστε να συμβάλει με 5,5 δισ. ευρώ στην κάλυψη του δημοσιονομικού «κενού».
Ουσιαστικά, οι συζητήσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές για το νέο Μεσοπρόθεσμο ξεκινούν από τα 8,1 δις. ευρώ (5,5 δις ευρώ +2,6 δις. ευρώ ) που αποτελεί το βασικό σενάριο του προγράμματος.
Στην τετραετία 2014 – 2017 προβλέπονται πρόσθετες περικοπές δαπανών άνω του 1 δισ. ευρώ ανά έτος, σε υπουργεία, ΟΤΑ, ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και γενικά σε όλους τους φορείς που «σιτίζονται» από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Μόνο από το «ψαλίδι» των πιστώσεων στα υπουργεία η κυβέρνηση στοχεύει σε μία εξοικονόμηση δαπανών που θα φθάσει τα 2 δις. ευρώ στο τέλος της περιόδου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα 17 υπουργεία 4 είναι αυτά τα οποία μπαίνουν σε καθεστώς αυστηρής λιτότητας. Πρόκειται για το Εργασίας, το Παιδείας, το Υγείας και το Εθνικής Άμυνας των οποίων τα κονδύλια «ψαλιδίζονται» κατά 1,4 δις. ευρώ.
Το μεγαλύτερο βάρος αυτής της προσαρμογής θα σηκώσει το υπουργείο Εργασίας που θα πρέπει να μειώσει κατά 754 εκατ. ευρώ τις δαπάνες του έως το 2017 στα 11,4 δις. ευρώ από 12,1 δις. ευρώ που θα ανέλθουν το 2014.
Ακολουθεί το Παιδείας με περικοπές 440 εκατ. ευρώ, οι οποίες θα προέλθουν από το κλείσιμο Πανεπιστημίων και σχολών ΑΕΙ και του «κύματος» της διαθεσιμότητας που θα «σαρώσει» την εκπαιδευτική κοινότητα.
Στην αμέσως επόμενη θέση βρίσκεται το υπουργείο Υγείας το οποίο θα πρέπει να ανταποκριθεί σε ένα νέο νυστέρι των δαπανών του κατά 116 εκατ. ευρώ προκειμένου να μην ξεπεράσουν το «πλαφόν» των 4,3 δις. ευρώ που έχει ορίσει η τρόικα στην εκπνοή του Μεσοπρόθεσμου.
Από τον «συνήθη ύποπτο» που δεν είναι άλλο από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ζητούνται περικοπές 116 εκατ. ευρώ κυρίως από το μέτωπο των εξοπλιστικών προγραμμάτων, ενώ 58,4 εκατ. ευρώ θα αφαιρεθούν από τις πιστώσεις του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Από τη «μέγγενη» νέου Μεσοπρόθεσμου δεν θα γλιτώσουν και οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων οι οποίες στην τετραετία 2014 - 2017 μειώνονται κατά 310 εκατ. ευρώ στα 6,690 δις. ευρώ από 7 δις. ευρώ το 2014.
Το 2015 προβλέπεται να διατεθούν στην αγορά επενδυτικοί πόροι ύψους 6,9 δις. ευρώ και 6,7 δις. ευρώ το 2016.
Σε ότι αφορά την κατανομή αυτών των κονδυλίων τα 5,6 δις. ευρώ θα απορροφήσουν τα υπουργεία και το υπόλοιπο κομμάτι 1,1 δις. ευρώ θα μοιραστούν οι υπόλοιποι φορείς.
Από τα υπουργεία τη «μερίδα του λέοντος» θα λαμβάνει καθ όλη την διάρκεια του Μεσοπρόθεσμου το Ανάπτυξης, το οποίο θα έχει στην διάθεση του ένα ποσό 3,6 δις. ευρώ για το 2015, 3,3 δις. ευρώ για το 2016 και άλλα 3,3 δις. ευρώ για το 2017.
Εκτός από τις περικοπές στις δαπάνες το νέο Μεσοπρόθεσμο προβλέπει και σημαντικές αυξήσεις φόρων. Τα καθαρά έσοδα από την έμμεση φορολογία προβλέπεται να αυξηθούν κατά 2,6 δις. ευρώ στα 23,1 δις. ευρώ από 20,5 δις. ευρώ το 2014. Αυτά θα προέλθουν μέσα από νέες αυξήσεις που θα γίνουν στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, κυρίως σε καύσιμα και ποτά και κατάργηση των προνομιακών καθεστώτων του ΦΠΑ.
Την ίδια στιγμή υπάρχει προγραμματισμός για νέες αυξήσεις στα ανταποδοτικά τέλη των δήμων έτσι ώστε να αυξηθούν τα έσοδα τους προκειμένου να φθάσουν στα 7,1 δις ευρώ το 2017 από 6,7 δις, ευρώ το 2014.
Από τις αυξήσεις σε αυτά τα τέλη ωφελημένος θα βγει και ο προϋπολογισμός αφού ένα ποσό της τάξης των 750 εκατ. ευρώ το χρόνο ή 3 δις. ευρώ στην τετραετία είναι υποχρεωμένοι οι δήμοι να το αποδίδουν στο Γενικό Λογιστήριο.
Με το νέο Μεσοπρόθεσμο, στο οποίο η κυβέρνηση έχει αφήσει ακόμη ανοικτό το κομμάτι με το δημοσιονομικό «κενό» για τη διετία 2015 – 2016 που φθάνει τα 6,5 δις. ευρώ σύμφωνα με τη νεότερη εκτίμηση του ΔΝΤ, αφού θα αποτελέσει το βασικό κεφάλαιο των συζητήσεων που θα γίνουν με την τρόικα.
Άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που προκύπτουν από το βασικό σενάριο του Μεσοπρόθεσμου είναι ότι:
* Η ιδιωτική κατανάλωση θα αρχίσει να ανεβάζει ταχύτητα από το 2015 με ρυθμό 1,6% - 1,7%, ενώ η δημόσια θα βρεθεί σε θετικό πρόσημο το 2017, γεγονός το οποίο είναι ενδεικτικό της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης.
* Το ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές θα φθάσει στα 186 δις. ευρώ το 2015, στα 195 δις. ευρώ το 2016 και πάνω από το ψυχολογικό «φράγμα» των 200 δις. ευρώ το 2017 στα 205 δις. ευρώ
* Οι επενδύσεις παγίου κεφαλαίου (κατασκευές, εξοπλισμός) θα αρχίσουν να κινούνται από το 2014 ανοδικά για να φθάσουν στο 11,5% το 2015 και στο 14,9% το 2016.
* Η τελική εγχώρια ζήτηση εκτιμάται ότι θα αρχίσει να ενισχύεται από το 2015 σε ποσοστό 2% και θα φθάσει στο 4% τα επόμενα δύο χρόνια.
* Οι δαπάνες για καταπτώσεις εγγυήσεων θα παρουσιάσουν σημαντική άνοδο τα επόμενα χρόνια. Από τα 700 εκατ. ευρώ προβλέπεται να αυξηθούν κατά 437 εκατ. ευρώ στο 1,1 37 δις. ευρώ το 2017 εντείνοντας έτσι την ασφυξία στον προϋπολογισμό.
M. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Το νέο Μεσοπρόθεσμο που η κυβέρνηση θα το παρουσιάσει ως το νέο «χάρτη εξόδου από το μνημόνιο και την οικονομική κρίση», βάζει σε καθεστώς… αυστηρής δίαιτας το δημόσιο ώστε να συμβάλει με 5,5 δισ. ευρώ στην κάλυψη του δημοσιονομικού «κενού».
Ουσιαστικά, οι συζητήσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές για το νέο Μεσοπρόθεσμο ξεκινούν από τα 8,1 δις. ευρώ (5,5 δις ευρώ +2,6 δις. ευρώ ) που αποτελεί το βασικό σενάριο του προγράμματος.
Στην τετραετία 2014 – 2017 προβλέπονται πρόσθετες περικοπές δαπανών άνω του 1 δισ. ευρώ ανά έτος, σε υπουργεία, ΟΤΑ, ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και γενικά σε όλους τους φορείς που «σιτίζονται» από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Μόνο από το «ψαλίδι» των πιστώσεων στα υπουργεία η κυβέρνηση στοχεύει σε μία εξοικονόμηση δαπανών που θα φθάσει τα 2 δις. ευρώ στο τέλος της περιόδου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα 17 υπουργεία 4 είναι αυτά τα οποία μπαίνουν σε καθεστώς αυστηρής λιτότητας. Πρόκειται για το Εργασίας, το Παιδείας, το Υγείας και το Εθνικής Άμυνας των οποίων τα κονδύλια «ψαλιδίζονται» κατά 1,4 δις. ευρώ.
Το μεγαλύτερο βάρος αυτής της προσαρμογής θα σηκώσει το υπουργείο Εργασίας που θα πρέπει να μειώσει κατά 754 εκατ. ευρώ τις δαπάνες του έως το 2017 στα 11,4 δις. ευρώ από 12,1 δις. ευρώ που θα ανέλθουν το 2014.
Ακολουθεί το Παιδείας με περικοπές 440 εκατ. ευρώ, οι οποίες θα προέλθουν από το κλείσιμο Πανεπιστημίων και σχολών ΑΕΙ και του «κύματος» της διαθεσιμότητας που θα «σαρώσει» την εκπαιδευτική κοινότητα.
Στην αμέσως επόμενη θέση βρίσκεται το υπουργείο Υγείας το οποίο θα πρέπει να ανταποκριθεί σε ένα νέο νυστέρι των δαπανών του κατά 116 εκατ. ευρώ προκειμένου να μην ξεπεράσουν το «πλαφόν» των 4,3 δις. ευρώ που έχει ορίσει η τρόικα στην εκπνοή του Μεσοπρόθεσμου.
Από τον «συνήθη ύποπτο» που δεν είναι άλλο από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ζητούνται περικοπές 116 εκατ. ευρώ κυρίως από το μέτωπο των εξοπλιστικών προγραμμάτων, ενώ 58,4 εκατ. ευρώ θα αφαιρεθούν από τις πιστώσεις του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Από τη «μέγγενη» νέου Μεσοπρόθεσμου δεν θα γλιτώσουν και οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων οι οποίες στην τετραετία 2014 - 2017 μειώνονται κατά 310 εκατ. ευρώ στα 6,690 δις. ευρώ από 7 δις. ευρώ το 2014.
Το 2015 προβλέπεται να διατεθούν στην αγορά επενδυτικοί πόροι ύψους 6,9 δις. ευρώ και 6,7 δις. ευρώ το 2016.
Σε ότι αφορά την κατανομή αυτών των κονδυλίων τα 5,6 δις. ευρώ θα απορροφήσουν τα υπουργεία και το υπόλοιπο κομμάτι 1,1 δις. ευρώ θα μοιραστούν οι υπόλοιποι φορείς.
Από τα υπουργεία τη «μερίδα του λέοντος» θα λαμβάνει καθ όλη την διάρκεια του Μεσοπρόθεσμου το Ανάπτυξης, το οποίο θα έχει στην διάθεση του ένα ποσό 3,6 δις. ευρώ για το 2015, 3,3 δις. ευρώ για το 2016 και άλλα 3,3 δις. ευρώ για το 2017.
Εκτός από τις περικοπές στις δαπάνες το νέο Μεσοπρόθεσμο προβλέπει και σημαντικές αυξήσεις φόρων. Τα καθαρά έσοδα από την έμμεση φορολογία προβλέπεται να αυξηθούν κατά 2,6 δις. ευρώ στα 23,1 δις. ευρώ από 20,5 δις. ευρώ το 2014. Αυτά θα προέλθουν μέσα από νέες αυξήσεις που θα γίνουν στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, κυρίως σε καύσιμα και ποτά και κατάργηση των προνομιακών καθεστώτων του ΦΠΑ.
Την ίδια στιγμή υπάρχει προγραμματισμός για νέες αυξήσεις στα ανταποδοτικά τέλη των δήμων έτσι ώστε να αυξηθούν τα έσοδα τους προκειμένου να φθάσουν στα 7,1 δις ευρώ το 2017 από 6,7 δις, ευρώ το 2014.
Από τις αυξήσεις σε αυτά τα τέλη ωφελημένος θα βγει και ο προϋπολογισμός αφού ένα ποσό της τάξης των 750 εκατ. ευρώ το χρόνο ή 3 δις. ευρώ στην τετραετία είναι υποχρεωμένοι οι δήμοι να το αποδίδουν στο Γενικό Λογιστήριο.
Με το νέο Μεσοπρόθεσμο, στο οποίο η κυβέρνηση έχει αφήσει ακόμη ανοικτό το κομμάτι με το δημοσιονομικό «κενό» για τη διετία 2015 – 2016 που φθάνει τα 6,5 δις. ευρώ σύμφωνα με τη νεότερη εκτίμηση του ΔΝΤ, αφού θα αποτελέσει το βασικό κεφάλαιο των συζητήσεων που θα γίνουν με την τρόικα.
Άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που προκύπτουν από το βασικό σενάριο του Μεσοπρόθεσμου είναι ότι:
* Η ιδιωτική κατανάλωση θα αρχίσει να ανεβάζει ταχύτητα από το 2015 με ρυθμό 1,6% - 1,7%, ενώ η δημόσια θα βρεθεί σε θετικό πρόσημο το 2017, γεγονός το οποίο είναι ενδεικτικό της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης.
* Το ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές θα φθάσει στα 186 δις. ευρώ το 2015, στα 195 δις. ευρώ το 2016 και πάνω από το ψυχολογικό «φράγμα» των 200 δις. ευρώ το 2017 στα 205 δις. ευρώ
* Οι επενδύσεις παγίου κεφαλαίου (κατασκευές, εξοπλισμός) θα αρχίσουν να κινούνται από το 2014 ανοδικά για να φθάσουν στο 11,5% το 2015 και στο 14,9% το 2016.
* Η τελική εγχώρια ζήτηση εκτιμάται ότι θα αρχίσει να ενισχύεται από το 2015 σε ποσοστό 2% και θα φθάσει στο 4% τα επόμενα δύο χρόνια.
* Οι δαπάνες για καταπτώσεις εγγυήσεων θα παρουσιάσουν σημαντική άνοδο τα επόμενα χρόνια. Από τα 700 εκατ. ευρώ προβλέπεται να αυξηθούν κατά 437 εκατ. ευρώ στο 1,1 37 δις. ευρώ το 2017 εντείνοντας έτσι την ασφυξία στον προϋπολογισμό.
M. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου