16.7.13
ΠΛΙΑΤΣΙΚΟ ΠΑΝΤΟΥ - Η ΧΩΡΑ ΧΑΡΙΖΕΤΑΙ
Στα τέλη Ιουνίου, η επίσκεψη του
προέδρου της Cosco, κάπτεν Γουέι, για τα εγκαίνια της ανατολικής
προβλήτας ΙΙΙ, οι εξαγγελίες του Γουέι για νέες επενδύσεις στο λιμάνι,
που θα φτάσουν μέχρι και τα 224 εκ. ευρώ, αλλά και η δήλωσή του ότι θα
φέρει κινεζικό fund για να μετατρέψει το Ελληνικό σε Ντουμπάι, ελάφρυναν
κάπως τη βαριά ατμόσφαιρα για την κυβέρνηση...
Μετά το ναυάγιο της
εξαγοράς της ΔΕΠΑ από τους Ρώσους, που ήταν η ελπίδα της κυβέρνησης για
να πιάσει το στόχο των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις, αλλά και τους
χειρισμούς του Σαμαρά και των συμβούλων του στην ΕΡΤ, που προσπάθησαν
σκληρά να αυτο-ανατραπούν, αλλά εγχώριοι και ξένοι παράγοντες δεν τους
το επέτρεψαν, οι αναγγελίες των Κινέζων για νέες επενδύσεις και τα καλά
λόγια του Γουέι ήταν βάλσαμο. Γι’ αυτό και στα εγκαίνια της προβλήτας...
Έτρεξαν όλοι, ο πρωθυπουργός, καθώς και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης,
που απένειμε στον Γουέι και το Μεγαλόσταυρο του Τάγματος του Φοίνικα,
αποδεικνύοντας για ποιο λόγο ήθελε να συγκυβερνήσει, για να συναντάται
και αυτός με μεγαλόσχημους επενδυτές ή επίδοξους επενδυτές, το μισό
υπουργικό συμβούλιο κ.ά.
Αυτά που θέλει να κάνει η Cosco στον Πειραιά είναι πράγματι σημαντικά.
Θέλει να κατασκευάσει τη δυτική πλευρά της προβλήτας ΙΙΙ, σε αυτή να
φτιάξει και μια προβλήτα πετρελαιοειδών και ως αντιστάθμισμα να
κατασκευαστεί και μια μαρίνα στο Πέραμα. Και με αυτά που έχουν γίνει τα
τελευταία 2-3 χρόνια στο λιμάνι, η υπόσχεση του Γουέι ότι σε μερικά
χρόνια ο Πειραιάς θα είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου δεν είναι
εξωπραγματική. Ήδη η ανάπτυξη στο λιμάνι του Πειραιά είναι ιλιγγιώδης,
πριν μερικά χρόνια ξεφορτώνονταν 300.000 TEU φορτίου το χρόνο, το 2010
προσέγγισαν 0,8 εκατ., το 2011 τα 1,18 εκατ. το 2012 εκτοξεύτηκαν στα
2,1 εκατ. Φέτος η Cosco επιδιώκει να φτάσει τα 2,5 εκατομμύρια, όταν στα
υπόλοιπα λιμάνια που συμμετέχει, στην ευρύτερη περιοχή, καταγράφουν
πτώση της κίνησής τους, π.χ. το Σουέζ (-2,4%) και η Νάπολη (-13,9%), και
αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο που διεθνώς ο όγκος των εμπορευμάτων που
διακινούνται λόγω κρίσης μειώνεται.
Η απόφαση του ΚΚ Κίνας, που ελέγχει την Cosco, να
απομακρύνει τον Γουέι από την προεδρία της με πρόσχημα ότι υπερέβη το
όριο ηλικίας, αφήνει έκθετη την κυβέρνηση, τουλάχιστον επικοινωνιακά,
γιατί την προηγούμενη εβδομάδα τιμούσε με κάθε επισημότητα έναν
συνταξιούχο, μιας και η απόφαση να αντικατασταθεί ήταν ειλημμένη εδώ και
μήνες. Οι Κινέζοι τώρα δηλώνουν ότι η συνταξιοδότηση του Γουέι δεν
αλλάζει τίποτα σχετικά με τις επενδύσεις που σχεδιάζουν να κάνουν στην
Ελλάδα. Και μάλλον έτσι είναι, αφού την προεδρία αναλαμβάνει το νο2 της
εταιρείας. Αυτό που έχει αλλάξει, είναι ότι οι Κινέζοι, αντιλαμβανόμενοι
τη δυσχερή θέση που βρίσκεται η χώρα, θέλουν να πάρουν το λιμάνι σχεδόν
τζάμπα. Βάζουν τον όρο ότι, για να κάνουν τις επενδύσεις, θα πρέπει να
καταργηθεί το εγγυημένο και σταθερό αντάλλαγμα (που το 2012 ήταν 32
εκατ. ευρώ) που προβλέπει η σύμβαση που υπογράφτηκε, επικαλούμενοι την
οικονομική κρίση στην Ελλάδα και ότι το ΑΕΠ, από το 2009 που υπογράφτηκε
η σύμβαση, διαρκώς μειώνεται. Η κυβέρνηση δέχτηκε να προχωρήσουν οι
Κινέζοι στις επενδύσεις και το επόμενο διάστημα να γίνει ένας φιλικός
διακανονισμός, για να υπάρξει μείωση του συμφωνημένου αντιτίμου.
Λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομοι
Οι Κινέζοι βλέπουν ότι με την Ελλάδα τους ανοίγεται η πύλη της
Νοτιανατολικής Ευρώπης και θέλουν να βάλουν στο χέρι όλο το μεταφορικό
δίκτυο της χώρας. Στον Πειραιά δεν κρύβουν την πρόθεσή τους να
αποκτήσουν κάποια στιγμή ολόκληρο το λιμάνι, μέσω της εξαγοράς του ΟΛΠ. Η
κυβέρνηση, μετά το φιάσκο της ΔΕΠΑ, παρακαλάει για κάτι τέτοιο. Το
ΤΑΙΠΕΔ, που είναι ο βασικός μέτοχος του ΟΛΠ, υπό την καθοδήγηση του
Σταυρίδη, υποστηρίζει το ολοκληρωτικό ξεπούλημα του οργανισμού, δηλαδή
να δοθεί το 100% του λιμανιού. Έτσι υπολογίζει η κυβέρνηση ότι θα
καλυφθεί η τρύπα στα έσοδα που δημιουργήθηκε από τη ΔΕΠΑ.
Δεν είναι μόνο ο Πειραιάς που γλυκοκοιτάζουν οι Κινέζοι, αλλά, εδώ και
καιρό, έχουν βάλει στο μάτι και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το ΤΑΪΠΕΔ έχει βάλει
πωλητήριο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που τα τελευταία χρόνια έγινε προσπάθεια να
περιοριστούν τα ελλείμματά της και το 2012 κατέγραψε κέρδη 0,2 εκατ.
ευρώ, έναντι ζημιών 33 εκατ. ευρώ το 2011. Αφού λοιπόν το κράτος τη
σουλούπωσε, ετοιμάζεται να την πουλήσει σε ποσοστό 100%, μοντέλο
ιδιωτικοποίησης που στην Ευρώπη έχει ακολουθήσει μόνο η Βρετανία. Όλες
οι υπόλοιπες χώρες, από τις ισχυρές Γερμανία και Γαλλία, που κρατούν υπό
τον έλεγχο του κράτους το 73% και το 71% αντίστοιχα, έως την Πολωνία
και την Εσθονία, που το κράτος διατηρεί μειοψηφικό ποσοστό, ακολουθείται
ένα μεικτό μοντέλο, όπου το κράτος διατηρεί κάποιον έλεγχο. Οι Κινέζοι
βλέπουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως έναν ακόμα κρίκο των σχεδίων τους στην Ελλάδα
για να μπορούν να μεταφέρουν εμπορεύματα από το λιμάνι του Πειραιά στην
Κεντρική Ευρώπη. Και η κυβέρνηση μέσω και των φωστήρων του ΤΑΪΠΕΔ τους
την προσφέρει σε εξευτελιστικό τίμημα και μια προίκα 50 εκατ. ευρώ, που
είναι η κρατική επιχορήγηση για την κάλυψη απομονωμένων περιοχών, και
αφού ο κύριος σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη αναβαθμίστηκε με
έργα σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης.
Ο τρίτος κρίκος που ενδιαφέρει τους Κινέζους, και μάλιστα βάζουν τα
παπαγαλάκια τους να διαρρέουν ότι, αν δεν υπάρξει αυτός, δεν θα
μπορέσουν να προχωρήσουν σε ικανοποιητικό βαθμό οι επενδύσεις σε λιμάνια
και σιδηρόδρομο, είναι το αεροδρόμιο των Σπάτων. Οι Κινέζοι
ισχυρίζονται ότι είναι απαραίτητο να βάλουν πόδι και εκεί για να φέρνουν
εμπορεύματα υψηλής αξίας στο μικρότερο δυνατό διάστημα. Για αυτό δεν
έχει ανακοινωθεί ακόμα κάποιο σχέδιο ιδιωτικοποίησης, αλλά από τη στιγμή
που οι Κινέζοι το έχουν βάλει στο μάτι, αργά ή γρήγορα θα εκπονηθεί.
Και ακολουθούν και άλλα σχέδια, για ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της
Θεσσαλονίκης κ.ά.
Η κυβέρνηση Σαμαρά, έτσι όπως τα κατάφερε, είναι έρμαιο των προθέσεων
των Κινέζων. Δεν μπορεί να βρει έσοδα από φορολογία, γιατί πια
βρισκόμαστε στον τέταρτο χρόνο ύφεσης και η εσωτερική αγορά έχει
νεκρώσει. Το πολυπόθητο κούρεμα του χρέους δεν είναι ορατό και οι
μικρο-εκβιασμοί τύπου, «θα πέσω αν δεν αρχίσετε να με στηρίζετε
έμπρακτα», δεν αποδίδουν. Βλέποντας ότι και το πρόγραμμα εκτροχιάζεται
και οι τροϊκανοί σύντομα θα ζητήσουν νέα μέτρα, κάνει την απέλπιδα
προσπάθεια να ξεπουλήσει όσο όσο την χώρα.
Οι Ρώσοι, που πόνταραν σε
αυτούς για να πάρουν τη ΔΕΠΑ, έκαναν για άλλη μια φορά πίσω, οι
Γερμανοί, παρότι ελέγχουν πλήρως τη χώρα, δεν έχουν κάνει ούτε μια
επένδυση τα τελευταία χρόνια. Οι Αμερικανοί ενδιαφέρονται μόνο να μη
βάλουν χέρι οι Ρώσοι στην Ελλάδα, και περιορίζονται να σαμποτάρουν τα
σχέδια των άλλων. Άρα μένουν μόνοι τους οι Κινέζοι, να αγοράσουν όσο
θέλουν και με όποιους όρους θέλουν τις υποδομές της χώρας για να φτάσουν
στις αγορές της Ευρώπης. Έτσι, σιγά σιγά, η χώρα μετατρέπεται σε ένα
μονοπάτι που οδηγεί τα κινεζικά προϊόντα στην καρδιά της Ευρώπης.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου