9.4.14
Ρ. Μακρή: Πεσκέσι στον Λάτση το Ελληνικό
Ερώτηση σχετικά με την εκποίηση του Ελληνικού κατέθεσε η τομεάρχης Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας των ΑΝΕΛ, βουλευτής κ. Ραχήλ Μακρή.
Όπως αναφέρει, «με αντίτιμο τα 915 εκ. ευρώ, η έκταση των 6.240 στρεμμάτων, αντικειμενικής αξίας 20 δισ. ευρώ της Ελληνικό Α.Ε. χαρίστηκε στην εταιρεία Lamda Development, συμφερόντων Λάτση.
Είχε προηγηθεί η θετική εισήγηση της Citigroup και της τράπεζας Πειραιώς, δηλαδή του Μιχάλη Σάλλα, ο οποίος αφού εξαγόρασε τις υπόλοιπες τράπεζες γνωμοδότησε θετικά, προκειμένου ο όμιλος Λάτση να λάβει τη μερίδα του λέοντος, στη μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση της χώρας.
Κι ενώ η σύμβαση του ΤΑΙΠΕΔ και η τεχνική προσφορά παραμένουν εν κρυπτώ, με όρους που δεν γνωρίζει ο Ελληνικός Λαός, δημοσιεύματα κάνουν λόγο για ξεπούλημα του Ελληνικού έναντι 80 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, αφού το καθαρό κέρδος δεν θα ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, αναφέρουν ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα επιβαρυνθεί με την κάλυψη των συνοδευτικών έργων αλλά και τις αποζημιώσεις σε περίπτωση που το έργο καθυστερήσει. Μήλον της έριδος, αποτελεί η άδεια κατασκευής καζίνο στο χώρο, την οποία θέλουν να αποκτήσουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι Μπόμπολα και Λασκαρίδη, που ήδη ελέγχουν το καζίνο της Πάρνηθας.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, μόνο η μετεγκατάσταση των δημόσιων υπηρεσιών που στεγάζονται στο Ελληνικό, θα στοιχίσει στα κρατικά ταμεία περίπου 2,5 δισ. ευρώ. Ποσό δηλαδή, που υπερβαίνει το ίδιο το τίμημα της πώλησης!
Πιστή στο έργο που της ανέθεσε ο Ελληνικός Λαός, η Τομεάρχης Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, Βουλευτής Ν. Κοζάνης κα Ραχήλ Μακρή, κατέθεσε την με αριθμ. πρωτ. 7445/910/2-4-2014 Ερώτηση & ΑΚΕ με θέμα «Γιατί η εκποίηση του ‘’φιλέτου’’ του Ελληνικού Δημοσίου έναντι πινακίου φακής, γίνεται εν κρυπτώ, με τεχνικές προσφορές και όρους που δεν γνωρίζει ο Ελληνικός Λαός;».
Τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων πρέπει να είναι σεβαστά από όλους. Όσοι πιστεύουν ότι μπορούν να ξεπουλούν την κρατική περιουσία σε ημετέρους έναντι ευτελούς ποσού και να μην υφίστανται τις συνέπειες, πλανώνται πλάνην οικτρά. Το πλήρωμα του χρόνου με τη θεσμική ανατροπή του κυβερνητικού μορφώματος κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος πλησιάζει.
Ακολουθεί το κείμενο της Ερώτησης & ΑΚΕ:
Βουλευτής Ν Κοζάνης
Τομεάρχης Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας των Ανεξαρτήτων Ελλήνων
ΕΡΩΤΗΣΗ & ΑΚΕ
Προς τον Υπουργό Οικονομικών,
Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας,
Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
ΘΕΜΑ: «Γιατί η εκποίηση του «φιλέτου» του Ελληνικού Δημοσίου έναντι πινακίου φακής, γίνεται εν κρυπτώ, με τεχνικές προσφορές και όρους που δεν γνωρίζει ο Ελληνικός Λαός;»
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, με ανακοίνωσή του στις 31/03/2014 «ανακήρυξε ομόφωνα την Εταιρία Lamda Development Α.Ε. Προτιμητέο Επενδυτή για την απόκτηση του 100% των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. μετά και από τη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων.
Είχε προηγηθεί η υποβολή ξεχωριστών γνωμοδοτήσεων (fairness opinions) από τους Χρηματοοικονομικούς Συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ, Citigroup και Piraeus Bank, οι οποίοι έκριναν δίκαιη και εύλογη την τελική οικονομική προσφορά, ύψους 915 εκ. ευρώ, της Εταιρίας και του επενδυτικού σχήματος που τη στηρίζει».
Την ώρα που επισήμως το ΤΑΙΠΕΔ ανακηρύσσει την εταιρεία του ομίλου Λάτση ως τον προτιμητέο επενδυτή, εκτενές δημοσίευμα του περιοδικού «Unfollow» (τεύχος Μαρτίου 2014), με τίτλο «Ο Σαμαράς χαρίζει το Ελληνικό με 80 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο», αναφέρεται ότι «το ‘’τελικό σχέδιο της σύμβασης πώλησης του Ελληνικού’’, το οποίο ενέκρινε το ΤΑΙΠΕΔ στις 20 Ιανουαρίου 2014, προβλέπει τη δόμηση εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων στο πρώην αεροδρόμιο για την κατασκευή ξενοδοχείων, εμπορικών κέντρων, πολυτελών κατοικιών, καζίνο και συνεδριακών κέντρων. Το σχέδιο σύμβασης, σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπει ότι η ανάδοχη εταιρεία θα εξαγοράσει τη δημόσια εταιρεία ‘’Ελληνικό Α.Ε.’’ σε ποσοστό 100%, αποκτώντας το 70% της έκτασης με τη μορφή μακροχρόνιας μίσθωσης (99 ετών) και το 30% της έκτασης με πλήρη κατοχή, όπου θα μπορεί να οικοδομήσει οικίες και άλλες κτίσματα προς πώληση. Ο ανάδοχος θα δεσμεύεται να εκτελέσει το έργο το αργότερο μέσα σε 15 χρόνια και θα υποχρεούται (;) κάποια στιγμή να δημιουργήσει και πάρκο 2.000 στρεμμάτων.
‘’Πεσκέσι’’ στους αγοραστές θα δοθούν επίσης το γκολφ Γλυφάδας και οι αθλητικές εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά. Και όλα αυτά για ένα χρηματικό τίμημα που δεν θα ξεπεράσει τα 500 εκ. ευρώ (!).
Το ‘’πάρτι’’ όμως για τα μεγάλα συμφέροντα δεν σταματά εδώ, αφού η κυβέρνηση θα δεσμευτεί για την κάλυψη των συνοδευτικών έργων αλλά και για αποζημιώσεις σε περίπτωση που το έργο καθυστερεί.
Κέρδη από την εξαγορά της έκτασης του πρώην αεροδρομίου προσδοκούν και άλλοι μεγάλοι του γένους επιχειρηματίες. Σύμφωνα με διαρροές από το ΤΑΙΠΕΔ, στο τελικό σχέδιο της ‘’σύμβασης πώλησης’’ προβλέπεται η κατασκευή καζίνο στο Ελληνικό ή εναλλακτικά στην παραλιακή ζώνη των εγκαταστάσεων του Αγίου Κοσμά. Για την κατασκευή του θα διενεργηθεί χωριστός διαγωνισμός, όπου θα έχουν
τη δυνατότητα να καταθέσουν προτάσεις και άλλα επιχειρηματικά σχήματα, σε συνεργασία ή όχι με τον νέο ιδιοκτήτη του Ελληνικού.
Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, η πρόβλεψη για την κατασκευή καζίνο ήταν απαίτηση του ίδιου του πρωθυπουργού. Φαίνεται ότι την επιθυμούν διακαώς οι επιχειρηματικοί όμιλοι Μπόμπολα και Λασκαρίδη, που ήδη ελέγχουν το καζίνο της Πάρνηθας. Τα σενάρια λένε πως η άδεια του καζίνο της Πάρνηθας θα μεταφερθεί στο Ελληνικό. Ωστόσο, κανείς δεν αποκλείει το ενδεχόμενο οι συγκεκριμένοι επιχειρηματίες να βρεθούν στο μέλλον με δύο άδειες και δύο καζίνο στα χέρια τους.
Ο νόμος επιτρέπει επίσης εκτεταμένες παρεμβάσεις στην παραλία, με τη δυνατότητα προσχώσεων στο θαλάσσιο μέτωπο, κατασκευής τεχνητών νησίδων και λιμενικών εγκαταστάσεων και παραχωρεί τον (κοινόχρηστο) αιγιαλό και την παραλία στον υποψήφιο αγοραστή.
Για να γίνουν όλα αυτά, θεσμοθετούνται ιδιαίτερα υψηλοί συντελεστές δόμησης, από 0,2 έως 2,2 (!), οι οποίοι υπό όρους μπορεί να προσαυξάνονται έως και 20% ανά ζώνη! Ο μέσος συντελεστής δόμησης θα είναι της τάξης του 0,5-0,6 και η συνολική δόμηση θα αγγίζει τα 3.000.000-3.200.000 τ. μ., με τις δομημένες επιφάνειες να ανέρχονται στο 35% της συνολικής έκτασης.
Όπως κάθε ξεπούλημα που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και το ξεπούλημα του Ελληνικού θα γίνει έναντι πινακίου φακής. Όπως προκύπτει από διάφορες πηγές, το τίμημα δεν θα ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια ευρώ. Με βάση τις αντικειμενικές αξίες της περιοχής, η αξία της έκτασης των 6.240 στρεμμάτων υπολογίζεται περίπου σε 20 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση του Γ. Παπανδρέου, που σχεδίαζε το 2011 να ξεπουλήσει την έκταση στους σεΐχηδες του Κατάρ, μιλούσε για τίμημα της τάξης των 5 δισ. ευρώ. Τρία χρόνια μετά, το Ελληνικό θα χαριστεί με τιμή περίπου 80 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Κι ενώ τα χρήματα αυτά θα κατευθυνθούν (μέσω ΤΑΙΠΕΔ) απευθείας στο δημόσιο χρέος, το ελληνικό δημόσιο θα επιβαρυνθεί με πρόσθετες δαπάνες προκειμένου να παραδώσει την έκταση ‘’καθαρή’’ στους ιδιώτες.
Στο Ελληνικό στεγάζονται σήμερα περίπου 70 δημόσιες υπηρεσίες και φορείς, μεταξύ αυτών η ΕΜΥ, η ΥΠΑ, το ΕΛΚΕΘΕ, το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΑ, το Αθλητικό Κέντρο του Αγίου Κοσμά, υπηρεσίες του Δήμου Ελληνικού, το Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού κ.ά. Σύμφωνα με τη μελέτη που έχει εκπονήσει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μόνο η μετεγκατάσταση των δημόσιων υπηρεσιών θα στοιχίσει στα κρατικά ταμεία περίπου 2,5 δισ. ευρώ. Ποσό που υπερβαίνει το ίδιο το τίμημα της πώλησης!
Επιπλέον, το ελληνικό δημόσιο θα κληθεί να κατασκευάσει μια σειρά έργων υποδομής προκειμένου να εξυπηρετήσει τα σχέδια των επενδυτών. Η κατασκευή νέων ενισχυμένων δικτύων ηλεκτροδότησης, αποχέτευσης, τηλεπικοινωνιών, δρόμων, διαχείρισης απορριμμάτων, ανακατασκευής οδικών αξόνων θα επιβαρύνουν τα δημόσια ταμεία. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη σύμβαση πώλησης δεν θα προβλέπεται η κατασκευή τους να αποτελεί υποχρέωση των επενδυτών. Το κόστος των συγκεκριμένων υποδομών, φυσικά, δεν συνυπολογίζεται στο τίμημα πώλησης από την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, αφού κάτι τέτοιο θα εκτίνασσε την τιμή. Το προβλέπει και ο νέος ‘’αναπτυξιακός’’ νόμος άλλωστε: τις υποδομές τις πληρώνει ο ελληνικός λαός και τα οφέλη τα καρπώνονται οι επενδυτές.
Το κερασάκι όμως είναι ότι, κατόπιν απαίτησης των υποψήφιων επενδυτικών σχημάτων, η κυβέρνηση ψήφισε τροπολογία σύμφωνα με την οποία το Δημόσιο θα συνυπογράφει τις συμβάσεις πώλησης μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ και θα υποχρεούται σε αποζημίωση για κάθε καθυστέρηση της επένδυσης που θα προκύπτει από πράξεις των υπηρεσιών του (λ.χ. αρχαιολογίας, πολεοδομίας, δικαιοσύνης κ.ά.). Πρόκειται για την
τροπολογία υπ’ αριθμόν 1136/78, που εντάχθηκε στο νόμο για τον ΕΟΠΥΥ, με την οποία οι βουλευτές της κυβέρνησης Σαμαρά επικύρωσαν ότι το ελληνικό δημόσιο θα πληρώνει πρόστιμο καθυστέρησης ακόμη κι αν οι υπηρεσίες του σταματήσουν την επένδυση γιατί θα διαπιστώσουν παρανομίες!».
Παράλληλα, σύμφωνα με το από 29 Μαρτίου 2014 δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών», με τίτλο «ΚΥΤίο παραπόνων για το Λάτσης-ville», αναφέρεται ότι «η πρώτη παρενέργεια από το ξεπούλημα του Ελληνικού έρχεται στις γειτονικές περιοχές. Για τις ανάγκες της νέας πόλης των 42.000 κατοίκων που προβλέπεται να ξεφυτρώσει στον χώρο του παλιού αεροδρομίου, ξεθάβονται παλιά και καταδικασμένα από το ΣτΕ σχέδια για μεγάλο υποσταθμό της ΔΕΗ στα όρια Ηλιούπολης-Αργυρούπολης.
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ), που προωθείται για έγκριση από το περιφερειακό συμβούλιο. Το σχέδιο του 2002 για υποσταθμό με ισχύ 400/150 KW είχε ξεσηκώσει τους κατοίκους της περιοχής. Εκτός από τις δυναμικές κινητοποιήσεις, είχαν προσφύγει στο ΣτΕ, το οποίο με απόφαση της Ολομέλειας (1672/2005) είχε ακυρώσει την κοινή υπουργική απόφαση για τη χωροθέτηση της εγκατάστασης. Παρ’ όλα αυτά κατασκευάστηκε υποσταθμός μικρότερης ισχύος (150/20 MW). Οι εγκαταστάσεις είχαν χαρακτηριστεί αυθαίρετες και κατεδαφιστέες από τη νομαρχία Αθηνών, είχε επιβληθεί πρόστιμό στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, ενώ με πρόσφατη απόφαση του Εφετείου Αθηνών η ΔΕΗ υποχρεώθηκε να αποζημιώσει δεκάδες οικογένειες για τις επιπτώσεις που προκάλεσε η εγκατάσταση στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον».
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
1. Αληθεύουν όσα αναφέρονται στα δημοσιεύματα;
2. Εάν ναι, ισχύει ότι σε καθαρή παρούσα αξία η προσφορά της θυγατρικής του ομίλου Λάτση ανέρχεται σε λίγο περισσότερα από 500.000.000 ευρώ και πως το ποσό των 915.000.000 ευρώ προκύπτει με βάση συντελεστή, ο οποίος περιλαμβάνεται στον μαθηματικό τύπο αξιολόγησης του ΤΑΙΠΕΔ;
3. Εάν ναι, για ποιο λόγο εκποιείται το Ελληνικό έναντι πινακίου φακής, αφού το κέρδος για τον Ελληνικό Λαό είναι υποδεέστερο της δαπάνης που θα προκληθεί και αντιστρόφως ανάλογο με το κέρδος του ιδιώτη επενδυτή;
4. Αληθεύει ότι η ανάδοχη εταιρεία θα εξαγοράσει τη δημόσια εταιρεία ‘’Ελληνικό Α.Ε.’’ σε ποσοστό 100% (70% της έκτασης με τη μορφή μακροχρόνιας μίσθωσης 99 ετών και το 30% με πλήρη κατοχή);
5. Ισχύει ότι ο ανάδοχος δεσμεύεται να εκτελέσει το έργο μέσα σε 15 χρόνια ενώ μένει ρευστό το χρονικό πλαίσιο εντός του οποίου υποχρεούται να δημιουργήσει πάρκο 2.000 στρεμμάτων;
6. Αληθεύει ότι θα δοθούν προς εκμετάλλευση στους αγοραστές το γκολφ Γλυφάδας και οι αθλητικές εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά;
7. Ισχύει ότι ο Ελληνικός Λαός επιβαρύνεται με την κάλυψη των συνοδευτικών έργων αλλά και για τις αποζημιώσεις σε περίπτωση που το έργο καθυστερήσει;
8. Αληθεύει ότι στο τελικό σχέδιο της ‘’σύμβασης πώλησης’’ προβλέπεται η κατασκευή καζίνο στο Ελληνικό ή εναλλακτικά στην παραλιακή ζώνη των εγκαταστάσεων του Αγίου Κοσμά;
9. Εάν ναι, ισχύει ότι την άδεια για την κατασκευή καζίνο επιθυμούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι Μπόμπολα και Λασκαρίδη, που ήδη ελέγχουν το καζίνο της Πάρνηθας;
10. Εάν ναι, υπάρχει το ενδεχόμενο οι συγκεκριμένοι επιχειρηματίες να βρεθούν στο μέλλον με δύο άδειες και δύο καζίνο στα χέρια τους;
11. Έχει ληφθεί υπ’ όψιν, η μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, σύμφωνα με την οποία μόνο η μετεγκατάσταση των δημόσιων υπηρεσιών θα στοιχίσει στα κρατικά ταμεία περίπου 2,5 δισ. ευρώ;
12. Πού θα μεταφερθούν οι 70 δημόσιες υπηρεσίες και φορείς που στεγάζονται στο Ελληνικό;
13. Αληθεύει ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να κατασκευάσει μια σειρά έργων υποδομής (κατασκευή νέων ενισχυμένων δικτύων ηλεκτροδότησης, αποχέτευσης, τηλεπικοινωνιών κ.λπ.), προκειμένου να εξυπηρετήσει τα σχέδια των επενδυτών και θα επιβαρυνθεί με το κόστος;
14. Ισχύει ότι το Δημόσιο θα συνυπογράφει τις συμβάσεις πώλησης μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ και θα υποχρεούται σε αποζημίωση για κάθε καθυστέρηση της επένδυσης (τροπολογία υπ’ αριθμόν 1136/78 που εντάχθηκε στο νόμο για τον ΕΟΠΥΥ), που θα προκύπτει από πράξεις των υπηρεσιών του (λ.χ. αρχαιολογίας, πολεοδομίας, δικαιοσύνης κ.ά.);
15. Αληθεύει ότι ο κοινόχρηστος αιγιαλός και η παραλία παραχωρούνται στον υποψήφιο αγοραστή;
16. Ισχύει ότι υλοποιούνται καταδικασμένα από το ΣτΕ σχέδια για μεγάλο υποσταθμό της ΔΕΗ στα όρια Ηλιούπολης-Αργυρούπολης, μια εγκατάσταση που χαρακτηρίστηκε αυθαίρετη και κατεδαφιστέα από τη νομαρχία Αθηνών, για την οποία είχε επιβληθεί πρόστιμο στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, ενώ με πρόσφατη απόφαση του Εφετείου Αθηνών η ΔΕΗ υποχρεώθηκε να αποζημιώσει δεκάδες οικογένειες;
17. Με βάση τη σύμβαση πώλησης, το Δημόσιο θα λαμβάνει ποσοστό επί των κερδών του επενδυτή, μόνο στην περίπτωση όπου ο τελευταίος παρουσιάζει συγκεκριμένη απόδοση επί των ιδίων κεφαλαίων;
18. Έχει ληφθεί απόφαση από το ΤΑΙΠΕΔ για την δυνατότητα τμηματικής καταβολής του τιμήματος, 25% προκαταβολή και 75% σε βάθος 15ετίας;
19. Εάν ναι, για ποιο λόγο προωθείται η εν λόγω ιδιωτικοποίηση, τη στιγμή που το άμεσο οικονομικό τίμημα θα είναι ελάχιστο για το Ελληνικό Δημόσιο;
20. Για ποιο λόγο η σύμβαση του ΤΑΙΠΕΔ με τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό παραμένει μυστική;
Επίσης, ζητείται η κατάθεση στην Εθνική αντιπροσωπεία της τεχνικής προσφοράς της Lamda Development καθώς και των υπολοίπων όρων ανάπτυξης του ακινήτου. Παράλληλα, ζητείται η κατάθεση των όρων του διαγωνισμού και της έκθεσης που αποδεικνύει ότι η οικονομική προσφορά της Lamda Development είναι συμβατή με τις απαιτήσεις του διαγωνισμού αυτού.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου