30.5.14
Δόση και παρασκήνιο!! Υιοθετεί κοινή στάση με την Κομισιόν. Ζητούν νέο δάνειο-Μνημόνιο
Με την απόφαση για έγκριση των δυο δόσεων συνολικού ύψους 3,6 δισ. ειλημμένη και την έκθεση του Πολ Τόμσεν γνωστή η συεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΔΝΤ αναμένεται να εστιάσει σε άλλες παραμέτρους του ελληνικού ζητήματος, όπως επισημαίνουν καλά πληροφορημένες πηγές. Μετά από μήνες επαφών σε όλα τα επίπεδα και με αποκορύφωμα τη συνάντηση Λαγκάρντ-Μέρκελ στην έδρα του Ταμείου στην Ουάσινγκτον μια σειρά ζητημάτων έχουν πλέον ωριμάσει, ενώ αποφάσεις για θεωρείται πλέον επιτακτική η ανάγκη επικαιροποίησης της στρατηγικής του ΔΝΤ στην Ευρώπη. Το ΔΝΤ επιμένει στο νέο «κούρεμα» του χρέους, καθώς όπως περιγράφεται με προσεκτικές διατυπώσεις στην έκθεση σε διαφορετική περίπτωση δεν θα επιτευχθούν οι στόχοι αποκλιμάκωσης που έχουν τεθεί. Εκτός κι αν οι στόχοι μεταβληθούν στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων.
Ηδη έχει στηθεί μια διελκυστίνδα με αντικείμενο την παραμονή ή αποχώρηση του ΔΝΤ από την Ελλάδα και ενδεχομένως από την Ευρώπη. Οι παρασκηνιακές επαφές και διεργασίες κορυφώνονται, τόσο στα ευρωπαϊκά όσο και στα διεθνή φόρα. Στιγμές και παραλειπώμενα από το κλίμα που διαμορφώνεται μεταφέρονται σπασμωδικά από τα διεθνή media όταν αποκαλύπτουν πλατφόρμες, λύσεις ακόμα και το περιεχόμενο άτυπων συζητήσεων γύρω από καυτά ζητήματα.
Παρά τις διαφωνίες στο ζήτημα μείωσης του χρέους Κομισιόν και ΔΝΤ φαίνεται ότι υιοθετούν κοινή στάση επί του χρηματοδοτικού και δημοσιονομικού κενού, με προσεγγίσεις που απέχουν παρασάγγας από τις παραδοχές της ελληνικής κυβέρνησης
Η θέση της Κομισιόν, όπως αποτυπώθηκε στην αντίστοιχη έκθεση που εξέδωσε τον Απρίλιο, θεωρεί πως πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μέτρα ύψους 2 δισ. ευρώ το 2015, 3,8 δισ. ευρώ το 2016 και 1,9 δισ. ευρώ το 2017 για να «κλείσουν» τα δημοσιονομικά κενά. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές το ΔΝΤ προσδιορίζει το κενό σε ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα σχηματίζοντας μέτωπο με την Κομισιόν απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση.
Σε ό,τι αφορά το χρηματοδοτικό κενό, επισήμως κατά το ΔΝΤ η Ελλάδα έχει καλύψει τις ανάγκες της μέχρι και το Μάιο του 2015, ενώ πληροφορίες αναφέρουν πως το ΔΝΤ «βλέπει» κενό από τον Ιούνιο του 2015, το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί είτε με νέο δάνειο είτε από τις αγορές, εάν αυτό όμως θα είναι εφικτό.
Διαρροές εκπορευόμενες από την Αθήνα, τις Βρυξέλλες και την Ουάσινγκτον δημιουργούν ένα μάλλον εκτηκτικό κλίμα καθιστώντας τις επικείμενες διαπραγματεύσεις για το χρέος ενεργό ναρκοπέδιο και αναγκάζοντας την κυβέρνηση να περπατήσει πάνω σε νάρκες που και η ίδια έχει θέσει αποδεχόμενη ετερόκλητες προσεγγίσεις για τη μείωση του χρέους και την κάλυψη του δημοσιονομικού και χρηματοδοτικού κενού.
Για το ΔΝΤ η εξεύρεση λύσης στο ζήτημα της ελάφρυνσης του ελληνικού δημοσίου χρέους είναι επιτακτική, ενώ από την έκβαση του προγράμματος κρέμμεται και η φήμη του ταμείου, το οποίο σε μια επιχείρηση υψηλού πολιτικού ρίσκου και έντονου συμβολισμού επέμεινε σε μεταρρυθμίσεις και περικοπές οδηγώντας μια χώρα του πυρήνα της Ευρωζώνης σε βαθειά ύφεση.
Για τον Πολ Τόμσεν και την Κριστίν Λαγκάρντ πολλά -αν όχι όλα- εξαρτώνται από την τελική συμφωνία που θα επιτευχθεί για τη διαχείρηση του Δημοσίου χρέους της Ελλάδας. Η ίδια η θέση και ο ρόλος του ΔΝΤ συναρτάται από τη δυνατότητά του να επιτύχει βρει modus vivendi με τους Ευρωπαίους και να παραμείνει εντός Ευρωζώνης διαδραματίζοντας ρόλο παράγοντα σταθερότητας και δρώντας ως άγρυπνο μάτι.
Στο ΔΝΤ όλοι γνωρίζουν ότι η πολιτική επιβίωση της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου βασίζεται πλέον στην αποκήρυξη του Μνημονίου και στην αποχώρηση των τοποτηρητών της τρόικας. Επειδή όμως οι Ευρωπαίοι δεν θέλουν να χαλαρώσουν τόσο πολύ τα λουριά, φοβούμενοι πλήρη εκτροχιασμό του προγράμματος, και με την Ελλάδα σε παρατεταμένη προεκλογική περίοδο, επιχειρούν την επιβολή μιας μεσοβέζικης λύσης.
Η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου προσπαθεί να κερδίσει δυο κομβικά ζητήματα στη διαπραγμάτευση. Αφενός τηναποχώρηση του ΔΝΤ καθώς ολοκληρώνεται σύντομα -και είναι διασφαλισμένη η αποπληρωμή των δανείων του- και αφετέρου η αποφυγή νέου δανείου που συνεπάγεται και νέο Μνημόνιο.
Στο οικονομικό επιτελείο εκτιμούν ότι στην Ευρώπη έχουν ωριμάσει πλέον οι συνθήκες για να "εκδιωχθεί" το ΔΝΤ, κλίμα που έχουν μυριστεί από καιρό στην Ουάσινγκτον.
Τα τυπικά
Σήμερα πρόκειται να δοθεί στη δημοσιότητα η έκθεση του κλιμακίου της τρόικας, που θα βασίζεται στις διαπιστώσεις και στα ευρήματα του πρόσφατου ελέγχου του περασμένου Μαρτίου, ενώ την επόμενη εβδομάδα θα δοθεί στη δημοσιότητα η αναλυτική έκθεση του ΔΝΤ.
Οι όποιες επισημάνσεις του Ταμείου θα αποτελέσουν την ατζέντα των δύσκολων διαπραγματεύσεων που ακολουθούν, συνολικά με την τρόικα, από τα μέσα Ιουλίου και θα κλιμακωθούν το Σεπτέμβριο που θα πραγματοποιηθεί ο μεγάλος έλεγχος.
Το χρέος και η βιωσιμότητα
Το κεντρικό θέμα στο οποίο επικεντρώνεται το ενδιαφέρον της ελληνικής πλευράς είναι οι θέσεις του ΔΝΤ για το δημόσιο χρέος, οι οποίες θα είναι διαφορετικές από εκείνες που περιέχει η αντίστοιχη έκθεση της Κομισιόν.
Δηλώσεις στελεχών του Ταμείου έχουν καταστήσει σαφές ότι η επικρατούσα άποψη είναι υπέρ της λήψης δραστικών μέτρων για τη μείωση του χρέους, πέραν της επιμήκυνσης της διάρκειας των δανείων και της μείωσης των επιτοκίων που προωθεί η Ευρωζώνη.
Με βάση τους υφιστάμενους στόχους, το χρέος για να είναι βιώσιμο θα πρέπει το 2020 να είναι στο 124% του ΑΕΠ και το 2022 κάτω από το 110% του ΑΕΠ, εκτιμήσεις οι οποίες αναθεωρούνται εάν δεν ληφθούν πρόσθετα μέτρα.
Σύμφωνα με το ανακοινωθέν του Eurogroup της 5ης Μαΐου, η απόφαση για τα μέτρα μείωσης του ελληνικού χρέους θα ληφθεί στο πλαίσιο του περιοδικού ελέγχου της ελληνικής οικονομίας το φθινόπωρο και αφού περατωθούν οι ασκήσεις προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων (stress tests) των συστημικών ευρωπαϊκών τραπεζών από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Ομως, στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι τότε θα διεξαχθούν οι διαπραγματεύσεις, την έναρξη των οποίων σηματοδοτεί η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους από το ΔΝΤ, στην οποία θα αξιολογείται η επίδραση της εξέλιξης παραμέτρων όπως:
* Ο ρυθμός ανάπτυξης
* Τα δημοσιονομικά ελλείμματα
* Τα πρωτογενή πλεονάσματα (δημοσιονομικό αποτέλεσμα χωρίς πληρωμές τόκων).
* Το ύψος των επιτοκίων αναχρηματοδότησης του χρέους.
* Οι εισπράξεις από τις αποκρατικοποιήσεις.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Fiscal Monitor Απριλίου, το ελληνικό χρέος θα διαμορφωθεί στο 174,7% το 2014, στο 171,3% το 2015, στο 162,5% το 2016, στο 153,7% το 2017 και στο 146,1% του ΑΕΠ το 2018.
Οι εκτιμήσεις αυτές απέχουν αισθητά από τις εκτιμήσεις της ελληνικής κυβέρνησης, όπως αυτές αποτυπώνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, που ξεκινούν από 4 μονάδες του ΑΕΠ το 2015 και φτάνουν στις 7 μονάδες του ΑΕΠ το 2018.
Τέλος, το ΔΝΤ θα επιμένει στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, στις αποκρατικοποιήσεις και στην αποφυγή της δημοσιονομικής χαλάρωσης.
sofokleousin
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου