1.5.14
Star trek το μεσοπρόθεσμο
Η ομάδα της γνωστής ταινίας επιστομονικής φαντασίας Star Trek ή εκδοχή της κυβέρνησης Σαμαρά μετά την υλοποίηση του Μεσοπρόθεσμου
Μεγάλο είναι το χάσμα που χωρίζει τις εκτιμήσεις του Μεσοπρόθεσμου που κατατέθηκε χθες, με τις προβλέψεις της Κομισιόν που δημοσιοποιήθηκαν τη Δευτέρα, ιδιαίτερα στο ζήτημα που προσδιορισμού και της κάλυψης του Δημοσιονομικού κενού. Η κυβέρνηση προσπαθεί να χαράξει κόκκινη γραμμή σε αυτό το θέμα καθώς από εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η έξοδος από το Μνημόνιο χωρίς νέα μέτρα και δεσμεύσεις και η χάραξη αυτόνομης πολιτικής.
Του Χρήστου Φράγκου
Υπεραισιόδοξοι έως και «επιστημονική φαντασία» χαρακτηρίζονται και οι στόχοι για την ανεργία και τα πρωτογενή πλεονάσματα καθώς και για τις ξένες επενδύσεις, καθώς στην πραγματικότητα είναι προβολές του αναπτυξιακού σχεδίου πολλαπλασιαστές οι οποίοι έχουν ανατραπεί από την οξύτητα της ύφεσης. Ο στόχος για μείωση της ανεργίας κατά 10% έως το 2020 μπορεί να φαίνεται ρεαλιστικός αλλά αν σκεφτεί κανείς ότι η Γερμανία δημιούργησε ένα εκατομμύριο νέες θέσεις εργασίας σε 10 χρόνια τότε είναι προφανές ότι είναι μάλλον ουτοπικός.
Αλλά ακόμα και να επιτευχθεί θα σημαίνει ότι η ανεργία το 2020 θα είναι 900 χιλ άτομα, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα είναι μακροχρόνια άνεργοι, που θα έχουν μέχρι τότε οδηγηθεί στο κοινωνικό περιθώριο και την απομόνωση. Αν δηλαδή από τη μια πλευρά το Μεσοπρόθεσμο μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας από την άλλη πλευρά η κοινωνική απεικόνιση των οικονομικών προβλέψεων θυμίζει μάλλον ταινία τρόμου.
Αμετακίνητη εμφανίζεται όμως και η Κομισιόν η οποία αν και δεν θέλει να δώσει πρόσθετη χρηματοδότηση στην Αθήνα δεν σκοπεύει όμως να χαλαρώσει τα «λουριά» σε αυτή τη φάση επιτρέποντας στην κυβέρνηση να παρεκκλίνει από αντι-δημοφιλείς δεσμεύσεις που έχει αναλάβει και την υλοποίηση των οποίων καθυστερεί.
Ετσι το δημοσιονομικό κενό αποτελεί κεντρικό ζήτημα στη διελκυστίνδα και της ελάφρυνσης του Δημοσίου χρέους καθώς θα πρέπει να κλείσει να τρόπο που θα είναι αποδεκτός από όλα τα μέλη της τρόικας ώστε να συνεχισθεί η συζήτηση που άνοιξε με την πιστοποίηση του πλεονάσματος από την Eurostat.
Η ελληνική κυβέρνηση προδιορίζει το κενό στα 911 εκατ. ευρώ το 2015 και στα 1,927 δισ. ευρώ, ενώ από το 2017 και μετά, δεν καταγράφεται κενό αλλά αντιθέτως υπερεπίτευξη δημοσιονομικών στόχων (1,5 δισ. ευρώ φέτος, 111 εκατ. ευρώ το 2017 και 2,47 δισ. ευρώ το 2018).
Η Κομισιόν από την πλευρά της προβλέπει κενό 2 δισ. ευρώ το 2015, 3,8 δισ. ευρώ το 2016 και 1,9 δισ. ευρώ το 2017.
Με τις παραδοχές του Μεσοπρόθεσμου το οποίο πολύ απέχει από αυτές τις Κομισιόν η κυβέρνηση επιχειρεί να μην πάρει μέτρα ή τουλάχιστον να μην προβλέψει –ώστε να μην είναι γνωστά- τα μέτρα που θα κληθεί να λάβει.
Όπως επισημαίνουν γνώστες των διαπραγματεύσεων ακόμα και με την πλέον αισιόδοξη έκβαση των διαπραγματεύσεων τρόικας-κυβέρνησης για το δημοσιονομικό κενό των επόμενων χρόνων πάλι το κενό θα είναι υψηλότερο από αυτό που προβλέπει η ελληνική πλευρά.
Κατά την παρουσίαση του Μεσοπρόθεσμου έμεινε ανοικτό το ενδεχόμενο εξόδου στις αγορές φέτος για ομόλογο 3- 6 δισ. ευρώ, μείωσης φόρων το 2015 αν υπάρχει υπεραπόδοση, ενώ δεν διευκρινίστηκε αν θα δοθεί και το 2015 το κοινωνικό μέρισμα.
Η συζήτηση του Μακροπρόθεσμου αναμένεται να διεξαχθεί την Παρασκευή στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ενώ η ψήφισή του εκτιμάται πως θα πραγματοποιηθεί την άλλη εβδομάδα και πιθανότατα όχι την Δευτέρα που συνεδριάζει το Eurogroup.
Τι προβλέπεται στο Μεσοπρόθεσμο
Για το 2016 το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει δημοσιονομικό κενό 1,927 δισ. ευρώ, καθώς και μείωση της ανεργίας από το 25,8% στο 15,9% το 2018. Επίσης προβλέπεται μείωση του χρέους από το 178% του ΑΕΠ το 2013 στο 139% του ΑΕΠ το 2018.
Ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2014 είναι 2,3% του ΑΕΠ (4,1 δισ. ευρώ), το 2015 είναι 2,5% του ΑΕΠ (4,737 δισ. ευρώ). Προβλέπεται εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου προς ιδιώτες ύψους 2,5 δισ. ευρώ το 2014.
Επίσης από το ΥΠΟΙΚ δεσμευονται ότι δεν θα υπάρξουν νέες παρεμβάσεις σε μισθούς, συντάξεις και φόρους για την επίτευξη των μεσοπρόθεσμων στόχων και ότι, αν και εφόσον επιτυγχάνονται αυτοί οι στόχοι, θα υπάρξουν μέτρα φορολογικής ελάφρυνσης και ενίσχυσης των νοικοκυριών. Πάντως δεν διευκρινίζεται εάν θα δοθεί και το 2015 το έκτακτο κοινωνικό βοήθημα που θα δοθεί φέτος.
Το ΥΠΟΙΚ προβλέπει ότι τα έσοδα το 2014 θα διαμορφωθούν στα 55,9 δισ. ευρώ και οι δαπάνες στα 42,6 δισ. ευρώ. Το 2015 τα έσοδα θα είναι 53,2 δισ. ευρώ (δηλαδή 2,7 δισ. ευρώ από το 2014), ενώ οι πρωτογενείς δαπάνες θα μειωθούν στα 41,4 δισ. ευρώ (1,2 δισ. ευρώ λιγότερες από φέτος).
Το 2016 τα έσοδα θα είναι 53,3 δισ. ευρώ (τα ίδια περίπου με το 2015) ενώ οι πρωτογενείς δαπάνες 41,2 δισ. ευρώ. Το 2017 τα έσοδα θα είναι 55,9 δισ. ευρώ και οι πρωτογενείς δαπάνες στα 41,2 δισ. ευρώ. Το 2018 τα έσοδα θα είναι 57,4 δισ. ευρώ και οι πρωτογενείς δαπάνες 40,9 δισ. ευρώ.
Οι ανάγκες του επόμενου δεκαμήνου είναι καλυμμένες:
επαναγορά από τις τράπεζες των προνομιούχων μετοχών του 2009-2011 (5 δισ. ευρώ),
Εκδοση νέου πενταετούς ομολόγου (3 δισ. ευρώ), με τις βραχυχρόνιες εκδόσεις έως 4,5 δισ. ευρώ.
Δεν αποκλείεται έξοδος στις αγορές για ομόλογο 3 – 6 δισ. ευρώ φέτος.
sofokleousin
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου